EdTech sprendimų išbandymas Lietuvos švietimo įstaigose – įkvepianti mokytojų, mokinių bei startuolių bendrakūryba

Kaip Lietuvos mokykloms, darželiams ir priešmokyklinio ugdymo įstaigoms sekasi išbandyti inovatyvias, mokinius įtraukiančias priemones? Praėjusią savaitę Nacionalinės švietimo agentūros EdTech centras pakvietė bendrojo ugdymo mokyklas, ikimokyklinio bei priešmokyklinio ugdymo įstaigas susirinkti ir atvirai pasidalinti mokinių ir mokytojų įspūdžiais, gerosiomis patirtimis iš skaitmeninių sprendimų testavimo. Edukacinių technologijų testavimas užsienio valstybėse yra itin populiari praktika (angl. testbed veikla).

Inovacijas išbandyti panoro 108 švietimo įstaigos, kurias EdTech centras pakvietė susipažinti su inovatorių ir startuolių siūlomais sprendimais. Du mėnesius testuoti įvairūs skaitmeniniai Lietuvos ir užsienio startuolių sprendimai – nuo sužaidybinto mokinių karjeros kelio konsultavimo iki interaktyvaus smėlio ir skaičiuoti mokinančių robotukų, kurie nustebino darželinukus savo lietuvių kalba. Skaitmeninių naujovių išbandymai sujungia tuos, kurie gali vieni kitus paremti – švietimo bendruomenę ir mokymo priemonių kūrėjus. Kai tarp jų atsiranda dialogas, kūrėjai gali gauti vertingo atgalinio ryšio iš jų inovacijas išbandžiusių mokinių ir mokytojų. Savo ruožtu Lietuvos mokyklos, darželiai, priešmokyklinio ugdymo įstaigos taip sulaukia bendrojo ugdymo programas ir vartotojų poreikius atitinkančių patrauklių edukacinių priemonių.

I. Šuolienė

Susitikimą sveikinimo žodžiu pradėjo EdTech centro vadovė Indrė Šuolienė, kuri džiaugėsi, kad 2023-iuosius metus iš tikrųjų galima pavadinti skaitmeninių technologijų metais. EdTech centras vykdo „Naujos kartos Lietuva“ projektą „Skaitmeninė švietimo transformacija („EdTech“)“, kuris įsibėgėja ir žada inovacijų proveržį Lietuvos švietime. Ji pastebėjo, kad didelis dėmesys skiriamas ne tik edukacinėms technologijoms, jų testavimui klasėse, bet ir mokytojų, dėstytojų skaitmeninėms kompetencijoms, tarptautinių ryšių stiprinimui: EdTech centras kviečia mokyklų, kolegijų, universitetų bendruomenes į stažuotes užsienio valstybėse, pasisemiant įkvėpimo iš EdTech įvaldžiusių šalių.

Grįždama prie inovacijų testavimo, Indrė Šuolienė kreipėsi į mokytojus, švietimo įstaigų vadovus: „Ačiū Jums, mūsų partneriams, inovatoriams­ – ambasadoriams. Jūs buvote pirmieji, kurie dalyvavo tokiuose edukacinių technologijų išbandymuose Lietuvoje“. Centro vadovė paragino inovacijų ambasadorius skleisti žinią apie EdTech centro veiklas kitoms švietimo įstaigoms ir galimybę inovacijas atvesti iki savo klasės slenksčio.

Švietimo įstaigos, užsiregistravusios dalyvauti testavime, galėjo iš startuolių sąrašo laisvai rinktis norimus išbandyti jų produktus. Visi priemonių kūrėjai nemokamai suteikė savo kurtas edukacines technologijas ir reguliariai konsultavo jas besinaudojančiuosius. Ypač pasiteisino gyvi susitikimai, kūrėjų dalyvavimas pamokose.

Su siūlomais sprendimais galite susipažinti čia.

Justas Paulikas, EdTech centro edukacinių technologijų specialistas, kuravęs išbandymą, įvardijo skaičius: pasiūlytoje testavimo veikloje dalyvavo iš viso daugiau nei 40 savivaldybių, taip įtraukiant kolektyvus iš 1/8 Lietuvos švietimo įstaigų. Startuoliai dėkojo už atgalinį ryšį iš priemonių vartotojų, kurį tikrai išgirdo ir, kaip kai kurie mokytojai pastebėjo, pritaikė dar testavimo metu, keisdami savo priemones pagal išgirstus komentarus, pageidavimus.

Edukacinių technologijų ekspertė, mokslininkė Eglė Pranckūnienė drauge su savo kolegomis analizuoja klausimynų, kuriuos užpildė švietimo įstaigos, atgalinį ryšį. Ji tiki, kad ateityje sprendimų kūrėjai ir išbandytojai taps bendruomene, nuolatos apsikeičiančia naujausiomis žiniomis ir praktiniais patarimais. Ši ekosistema taip pat teiktų realius duomenis politikos formuotojams. Tad mokslininkės išvada – priemonių kūrėjams ir švietimo bendruomenėms verta kuo glaudžiau ir atviriau bendrauti. Juk, kaip pastebi Eglė Pranckūnienė, skaitmeninių priemonių autoriai ne visada turi pedagoginį išsilavinimą, tad įžvalgos iš pedagogų, mokinių lūpų jiems tampa neįkainojamos.

Jau surinktų komentarų statistika rodo, kad 11 išbandytų sprendimų vertinami gerai: jie padeda veiksmingai išnaudoti pamokos laiką, taupyti mokytojo valandas, pavyzdžiui, nekuriant vien savo papildomo turinio, atsisakant perteklinio administravimo, namų darbų taisymo darbų, kadangi priemonės tai padeda automatizuoti. Švietimo inovacijos taip pat patraukia mokinių dėmesį ir leidžia gerinti mokinių mokymosi rezultatus, juos įtraukia į procesą. Tuomet ir mokytojai ima labiau pasitikėti savimi. Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnazijos direktorius Stasys Norbertas teigė, kad mokiniai įsijautė į vienos iš priemonių dovanotą galimybę tvarkingai, struktūruotai patyrinėti savo ateitį. Kartu su mokiniais apie individualius charakterio bruožus diskutuoti galėjo ne tik mokytojai klasėse, bet ir mokinių tėvai, globėjai – skaitmeninės inovacijos pasiekė ir mokinių namus.

Akivaizdu, kad švietimo bendruomenė pasirengusi testuoti ir taip „prisijaukinti“ skaitmenines priemones. Keletas tokių sėkmės istorijų: po priemonės išbandymo, mokinių, tėvų, globėjų ir mokytojų bendru sutarimu Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnazija po išbandymų įsigijo priemonę dešimtokams, padedančia mokiniams nuspręsti apie tolesnę savo ugdymo ir karjeros kryptį, o Alytaus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigos „Volungėlė“ bendruomenė, sužavėta matematikos priešmokyklininkus mokančio robotuko techniniais sprendimais, kurie skatino vaikus įsijausti, savarankiškai išbandyti save, taip pat užtikrino, kad ugdytiniai ir toliau galėtų praturtinti savo kasdienybę šiuo inovatyviu mokymo įrankiu.

EdTech centras kvies į naujus priemonių išbandymus – registracija prasidės jau greitu metu, sekite naujienas. Švietimo įstaigos, kurios jau dalyvavo pirmajame išbandyme, toliau laukiamos ir kituose, taip pat laukiamos ir naujai pasiryžusios priimti naujoves ugdymo įstaigos!


lt_LTLT